Saab Link Forums banner

9-5 Dashboard verwijderingsprocedure

18K views 2 replies 2 participants last post by  9Kwrecker  
#1 · (Edited)
Er zijn een paar redenen om de streep in de 9-5 te verwijderen, waaronder interieurwissels, het vervangen van de HVAC-box, het opsporen van rammels in het dashboard of het uitvoeren van een handgeschakelde versnellingsbak. Ik heb geen goede informatie met foto's kunnen vinden, dus ik heb de laatste dashboardverwijdering die ik heb gedaan geschetst om te delen met de community. Het is echt niet zo ontmoedigend als het klinkt, gewoon veel kleine, pietluttige dingen.

Hier is een foto met de belangrijkste bevestigingspunten van het dashboard aan de auto

- Drie 10 mm (1 moer, 2 bouten) bovenop het dashboard
- Twee 10 mm moeren aan weerszijden van de voetenruimtes
- Eén 10 mm bout die het dashboard aan de frameondersteuning bevestigt
- Een plaat met T25 / 10 mm bouten achter de shifter
- Vier 8 mm bouten die het dashboard in beide voetenruimtes vastzetten

Image

Voordat je begint:

*Start de auto en zet het stuurwiel in het midden. Je gaat het verwijderen en je wilt er zeker van zijn dat je het precies zo terugzet als het was.

*Zorg voor een plek om bouten neer te leggen. Je gaat er veel verwijderen. Ik gebruikte de uitneembare bekerhouder van de middenconsole

*Zorg voor een veilige plek om spullen neer te leggen die je verwijdert. De bagageruimte van een 9-5 stationwagen met een deken werkte prima voor mij

*Koppel de negatieve accukabel los voordat je met deze demontage begint om kortsluiting te voorkomen. Je gaat ook de airbags loskoppelen.

Image

Projecttips:

* Houd een schone werkruimte. Veel bouten laten rondslingeren is gevaarlijk, omdat er een in je stoelen kan komen. Hetzelfde geldt voor gereedschap. Zorg ervoor dat je gereedschap op de vloer van de auto legt in plaats van op de stoel. Je kunt gemakkelijk de draad kwijtraken en erop gaan zitten en ze zo je leer laten krassen. Ik heb dit op de harde manier geleerd.

* Label je harnas terwijl je dingen loskoppelt als je je niet op je gemak voelt bij wat waar hoort

* Duw dingen waar mogelijk van achteren naar buiten. Wrikken met een schroevendraaier kan de afwerking van het dashboard beschadigen

Demontage middenconsole:

Volledige verwijdering van de middenconsole is niet nodig voor alleen het verwijderen van het dashboard, maar je moet deze wel gedeeltelijk demonteren om toegang te krijgen tot bouten

- Begin met het verwijderen van de rubberen bekleding rond de shifter met een kleine schroevendraaier (negeer de gedemonteerde shifter, van een apart project)

Image

- Verwijder de shifteromlijsting door voorzichtig met een kleine schroevendraaier op een paar verschillende plaatsen te wrikken (Nogmaals, demontage van de shifter is niet nodig voor het verwijderen van het dashboard)

- Koppel de stoelverwarming / gekoelde stoelschakelaars los, indien aanwezig, evenals de draden voor de voeding van de sigarettenaansteker

Image

Verwijder het sierdeel rond de contactcilinder door het een draai te geven / omhoog te wrikken en de connector ervan los te koppelen

Image

Verwijder de vierkante muntenbak door voorzichtig met een schroevendraaier te wrikken. Gebruik het toegangsgat dat dit achterlaat om de schakelaar van onderaf omhoog te duwen en te verwijderen.

Verwijder de T25-bout die het achterste ventilatiepaneel op de middenconsole bevestigt (niet alle 9-5's hebben deze bout, heb ik gemerkt) en verwijder het paneel

Image

Er zitten 2 T25's onder die het bovenste plastic deel aan de middenconsole bevestigen. Verwijder die als volgende.

Image

Er zijn 4 T25's die verborgen zitten onder de shifteromlijsting. Verwijder alle 4. (2 zijn al verwijderd op deze foto)

Image

Verwijder het consolepaneel en leg het op een veilige plaats

Image

Dashboard-sierlijst demontage

Begin met het verwijderen van het blanco paneel links van de SID met een kleine platte kop

Gebruik het gemaakte toegangsgat om de SID van achteren naar buiten te duwen en deze los te koppelen van de bedrading

Op dit punt kun je ook de alarmknoppen eruit halen en deze loskoppelen van de bedrading

Image

Ik heb een aftermarket stereo-installatie, dus ik ging verder door deze van achteren naar buiten te duwen en deze los te koppelen van de bedrading. Als je de fabrieksstereo hebt geĂŻnstalleerd, heb je de U-vormige gereedschappen nodig om deze correct te verwijderen

Image

Nadat de stereo is verwijderd, kun je de ACC-bedieningseenheid van achteren naar buiten duwen en deze loskoppelen van de bedrading

Op dit punt heb je toegang tot de 4 T25-bouten die de sierlijst aan het dashboard aan deze kant bevestigen

Image

Een van de bouten zit weggestopt onder een hoek

Image

Aan de andere kant van het stuurwiel begin je met het verwijderen van een van de blanco panelen en begin je dingen van achteren naar buiten te duwen

Image

Zodra de koplamp schakelaar is verwijderd, heb je toegang tot de 2 T25-bouten die de sierlijst aan het dashboard aan deze kant bevestigen

Image

Je kunt de sierlijst op dit punt verwijderen, maar ik geef er de voorkeur aan om eerst het stuurwiel te verwijderen, zodat je er niet mee hoeft te worstelen.

Stuurwiel verwijderen:

Om het stuurwiel te verwijderen, begin je met het verwijderen van de airbag. Er zitten 2 torx-bouten aan weerszijden verborgen onder rubberen pluggen. Als ik het me goed herinner, zijn het T30's. Wrik de pluggen eraf en maak de bouten los. Ze blijven in het stuurwiel zitten, maar zorgen ervoor dat de airbag van het stuurwiel kan worden verwijderd.

Image

Image

Zodra de airbag is losgekoppeld, moet je de connectoren verwijderen. Wrik voorzichtig op de connectoren op een paar verschillende plaatsen.

Image

Er zijn 2 extra connectoren voor de stuurwielbediening. Koppel ze los door met een kleine schroevendraaier op de lipjes te drukken.

Image

Image

Verwijder de airbag en leg deze op een veilige plaats

Om het stuurwiel zelf te verwijderen, verwijder je de 22 mm moer van de stuurstang. Wieg het iets heen en weer terwijl je tegelijkertijd naar achteren trekt. Sla jezelf niet in het gezicht als het loskomt.

Image

Koppel de bedrading los van de klokveer door met een kleine schroevendraaier op het lipje te drukken

Image

Leg het stuurwiel op een veilige plaats. Ik doe meestal de 22 mm moer terug op de stuurstang, zodat deze niet zoekraakt

Verwijder vervolgens de plastic stukken rond de stuurkolom door de 3 T25-schroeven te verwijderen (één aan de onderkant)

Image

Verwijder vervolgens de richtingaanwijzer- en ruitenwisserstelen. Verwijder door het lipje naar beneden te duwen. Er kan een T25-bout in elk zitten.

Image

Er is ook de leren hoes die om de stuurkolom gaat en die met 4 T25-bouten is bevestigd. Nu is een goed moment om deze te verwijderen en op een veilige plaats te leggen

Dit zou het beste moment zijn om de sierlijst te verwijderen zonder er te veel mee te hoeven worstelen. Nogmaals, ik heb het anders gedaan de keer dat ik de foto's maakte

Zodra de sierlijst eraf is, kun je het instrumentenpaneel verwijderen. Er zitten 4 T25-bouten in. Verwijder ze en koppel het instrumentenpaneel los van de bedrading

Image

Dit is wat je in dit stadium overhoudt. Het volgende dat je moet doen, is het dashboardkastje en de kickpanelen verwijderen. Het kickpaneel moet eerst worden verwijderd om toegang te krijgen tot de dashboardkastbouten

Image

Kickpaneel verwijderen:

Het kickpaneel aan de passagierskant heeft 3 T25's die het omhoog houden. Verwijder de drie bouten.

Image

Verwijder vervolgens de 2 T25's die de OBD2-connector vasthouden

Image

Voer de OBD2-connector door het kickpaneel omhoog

Image

Je moet de connector loskoppelen voor het lampje dat op het kickpaneel zit, dan kun je het paneel verwijderen

Verwijder aan de passagierskant eerst de afdekking die over de verwarmingsbox gaat.

Image

De mijne had een clip die je verwijdert door het midden in te drukken.

Image

Verwijder vervolgens het kickpaneel door de 4 T25-bouten te verwijderen. Je moet het voetenruimtelicht loskoppelen, zoals je deed met het paneel aan de bestuurderskant. Dan zou je het moeten kunnen verwijderen en de T25-bouten kunnen onthullen die het dashboardkastje vasthouden.

Dashboardkastje verwijderen:

Het dashboardkastje heeft drie T25-bouten aan de bovenkant en drie T25's aan de onderkant waar het kickpaneel is verwijderd

Bovenste bouten:

Image

Onderste bouten:

Image

Zodra alle 6 bouten zijn verwijderd, kun je het dashboardkastje eruit schuiven. Je moet de connector voor het dashboardkastlicht loskoppelen, evenals de kanalen van de airconditioningbox. Verwijder het dashboardkastje en leg het op een veilige plaats.

Diverse dingen die verwijderd moeten worden:

Verwijder het zekeringpaneel aan de bestuurderskant van het dashboard door de T25's los te schroeven die het in het dashboard vastzetten. Je hoeft het paneel niet ver te verplaatsen, zorg er gewoon voor dat het niet langer aan het dashboard is bevestigd. De T25's kunnen in het schuim van het dashboard blijven zitten.

Image

Je wilt ook de ventilatieopeningen van het dashboard verwijderen

De middelste delen hebben een kleinere torx-maat die ze vastzet (T15?)

Image

Image

De luchtkoker aan de bestuurderskant heeft een torx die hem vastzet, hoewel ik me niet herinner dat de passagierskant een bout had.

Image

De airbag aan de passagierskant moet aan weerszijden worden losgekoppeld. Er zijn 2 draden. Een groene en een gele. Wrik eerst het grijze plastic deel omhoog en wrik dan op de connector zelf om deze te verwijderen.

Image

#2 · (Edited)
Dashboard verwijderen:

Op dit punt kunt u zich eindelijk concentreren op het verwijderen van het dashboard zelf.

Verwijder de A-stijl sierlijsten aan zowel de passagiers- als de bestuurderskant door ze voorzichtig los te wrikken. Zorg ervoor dat u dit met schone handen doet, zodat u het materiaal niet vuil maakt. Er is een klein bevestigingsmechanisme dat u verwijdert door het uit de groef te schuiven

Image

Verwijder de luidsprekerroosters om toegang te krijgen tot de 10 mm bouten die het dashboard aan de auto houden aan de bestuurders- en passagierskant.

Image

Verwijder de 2 10 mm bouten aan zowel de bestuurders- als de passagierskant. Een open ringsleutel is in deze toepassing het beste, omdat de ruimte krap is, een ratelsleutel is ideaal. Zorg ervoor dat u de voorruit niet raakt.

Image

Image

Verwijder vervolgens het vierkante paneel in het midden van het dashboard met de zonnesensor erin. Het wordt verwijderd door het naar achteren te schuiven en omhoog te trekken. Koppel de zonnesensor los en verwijder het onderdeel. Daaronder zit een 10 mm moer die verwijderd moet worden

De kabelboom voor de zonnesensor en het LED-veiligheidslampje moet terug door het dashboard worden geleid om het dashboard vrij te krijgen. U zult de ventilatieopeningen eronder moeten verwijderen voordat u dit effectief kunt doen.

Image

Om de 2 10 mm moeren aan weerszijden van het dashboard te verwijderen, moet u de dorpels aan de passagiers- en bestuurderskant verwijderen. Wrik aan het uiteinde dat het dichtst bij het dashboard zit en werk langzaam terug. Zorg ervoor dat u uw handen zo dicht mogelijk bij het onderdeel beweegt dat in de carrosserie van de auto klikt, zodat u het plastic dorpelstuk niet breekt.

Image

Image

Image

Er zit een bevestigingsmiddel dat het tapijt vasthoudt. Verwijder het bevestigingsmiddel en verplaats het tapijt. U ziet hier de 10 mm moer die het dashboard vasthoudt. Verwijder de 10 mm moer en herhaal het proces aan de passagierskant.

Image

Image

Verwijder vervolgens de middelste beugel die zich net voor het schakelmechanisme bevindt. Het is een combinatie van T25's en 10 mm bouten

Image

Image

Het midden van het dashboard wordt ook vastgezet door 4 8 mm bouten in beide voetenruimtes. Twee daarvan gaan door kleine verstelbare beugels. Draai de 8 mm bouten los waarmee het dashboard is bevestigd.

Image

Image

De laatste bout is de lastige. Hij bevestigt het dashboard aan het frame eronder. Hij bevindt zich in het dashboardkastje, in de buurt van de airbag aan de passagierskant.

Ratelsleutel met paarse 10 mm dop op de bout geplaatst voor oriëntatie

Image

U wilt ook de airbagkabelboom van deze beugel loskoppelen en de connector loskoppelen

Image

Nu kunt u beginnen met het verwijderen van het dashboard uit de auto.

Dit is een klus voor twee personen om ervoor te zorgen dat er niets kapot gaat. Til het dashboard op voordat u het naar u toe trekt om ervoor te zorgen dat het dashboard de middelste tapeind bovenaan en de twee aan weerszijden van de dorpels vrijmaakt. Zorg er bij het verwijderen van het dashboard voor dat er niets meer vastzit

Image

Haal het dashboard aan de ene of de andere kant eruit en zet het ergens veilig neer. Ik heb een heleboel dekens gebruikt om ervoor te zorgen dat het niet beschadigd zou raken terwijl het uit de auto was.

Hier is wat u overhoudt:

Image

#3 ·
Wat een geweldig draadje. De foto's en gedetailleerde beschrijving geven me een veel beter gevoel over het aannemen van deze klus.

Ik ga toch beginnen met het verwijderen van het dashboard van de donorauto, voor het geval dat.